Najlepsze sposoby na redukcję kosztów logistycznych w branży e-commerce – poradnik dla przedsiębiorców
Można wyróżnić co najmniej kilka skutecznych sposobów, które umożliwiają realne obniżenie kosztów procesów logistycznych w sklepie internetowym. Poniżej przedstawiamy te, które są najskuteczniejsze i przynoszą realne efekty dla firm w branży e-commerce.
- Redukcja kosztów pakowania paczek – w tym przypadku wydatki sklepu internetowego można zmniejszyć poprzez zakup ekologicznych kartonów z recyklingu, a także redukcję konieczności przepakowywania towarów do kartonów zbiorczych. Im mniej materiałów operacyjnych zużyjesz na wysyłkę towarów, tym niższe będą koszty logistyczne.
- Efektywne wykorzystywanie przestrzeni magazynowej – jeśli sklep internetowy ma własną przestrzeń magazynową, warto dobrze ją zaplanować. To podstawa w celu wdrożenia działań optymalizacyjnych i redukcji kosztów prowadzenia działalności. Towar w magazynie powinien być rozsądnie rozłożony tak, aby późniejsza kompletacja zamówień zajmowała mniej czasu.
- Brak nadwyżek zapasów towaru – zrezygnuj z magazynowania towarów w magazynie na przyszłość. Lepiej zamawiać produkty na bieżąco i wysyłać je do klientów. To dobry sposób na ograniczenie wydatków logistycznych powiązanych z wykorzystaniem przestrzeni magazynowej.
- Outsourcing usług – wszelkiego rodzaju modele Fulfillmentu i podobne rozwiązania outsourcingowe mogą przyczynić się do realnej optymalizacji kosztów logistyki w sklepie internetowym. Oszczędności z outsourcingu mogą być spore, szczególnie jeśli firma mocno się rozrasta i realizuje handel na arenie międzynarodowej.
- Brak przesyłek ponadgabarytowych – to zawsze dodatkowe koszty dla przedsiębiorstwa, nie tylko pod względem realizacji usług kurierskich, ale także skomplikowania procesu pakowania towaru do wysyłki. Aby zoptymalizować koszty logistyczne, zrezygnuj z nietypowych przesyłek.
- Negocjacja warunków z firmą przewozową – to kolejny aspekt prowadzenia sklepu internetowego w odniesieniu do logistyki, który można zoptymalizować. Wystarczy podpisać korzystniejszą umowę z przewoźnikiem, uzyskując lepsze ceny wysyłki paczek. To mocno redukuje koszty logistyczne, szczególnie jeśli dziennie magazyn wysyła setki zamówień do klientów.
Sprawdź także: Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce.
Teraz już wiesz, w jaki sposób można realnie zoptymalizować procesy logistyczne w przedsiębiorstwie tak, aby generowały, jak najmniejsze koszty. Prowadzenie własnego sklepu internetowego wymaga ciągłego dążenia do redukcji wydatków. Tylko w ten sposób można realnie wypracować większe zyski, gdzie nadwyżki możesz przeznaczyć na marketing i skuteczne zwiększenie sprzedaży.